Crash en winst voor Niek in Hockenheim

E7B4D0CE-4D8D-4784-A3B6-6CDFFEBD30A3

Dit weekend stond de laatste wedstrijd van het seizoen voor de boeg. Op donderdag reisden ik en mijn team af naar het Duitse Hockenheim.

Op vrijdag stonden er twee vrije trainingen op het programma. Het regende de hele dag en ik kon mijzelf iedere ronde verbeteren. Aan het einde van de dag stond ik 3e van de R3 cup waar ik tevreden mee was. Helaas kreeg ik in de tweede vrije training te kampen met technische problemen. Het team heeft hard gewerkt om deze problemen te verhelpen. 

Q1 : 

In Q1 was het tricky. 's Ochtends om 7 uur had het nog geregend en om 9 uur zouden we onze kwalificatie rijden. Omdat we de dag ervoor met technische problemen te maken kregen besloot ik om de volle 25 minuten op regenbanden naar buiten te gaan om zeker te zijn dat de motor goed was. In het begin van de sessie lagen er nog redelijke natte plekken op de baan. Ik wist mijn training goed op te bouwen en halverwege de sessie stond ik op P1. Terwijl anderen wisselden naar slicks bleef ik doorrijden op regenbanden. Omdat de banden toch wel de beste tijd hadden gehad begon de motor steeds meer te glijden maar kon mijn rondetijd nog iets verbeteren. Ik sloot de training af als 3e van de R3 cup. 


Q2 : 

Deze kwalificatie was gelukkig droog. Ik ging meteen als eerste de baan in en begon gewoon simpelweg rondes te rijden. Ronde na ronde ging het beter en het gevoel was goed. Ik kon 2 snelle rondes in mijn eentje zetten en dit was goed genoeg voor P1. Halverwege de sessie kwam ik binnen en ging tegelijk met een groepje naar buiten. Ik kon de allerlaatste ronde mijn rondetijd maar liefst met 7 tiende verbeteren en ging van P14 naar P10 in het IDM en P1 in de R3 cup. Tevreden met de kwalificatie. 


WUP : 

In de warm-up ging ik wat later naar buiten dan de rest maar dit pakte achteraf niet goed uit. Ik kon niet echt lekker mijn rondes rijden omdat ik in veel gedrang kwam. Uiteindelijk P4 op 3 tiende van nummer 1. 


Race 1: 

Ik wist als ik een goede start kon maken dat ik misschien wel weg kon rijden van de rest. Ik kende een goede start en verloor in het sterke IDM veld geen plek met de start. In bocht 4 kon ik een plaatsje opschuiven en wilde nog een KTM rijder uit gaan remmen. Ik ging net wat te hard de bocht in en verloor de voorkant met 150 km/h. Einde race 1 na 1 ronde. Jammer want er had veel in kunnen zitten. Het tempo en het gevoel was goed. 


Race 2 : 

Wederom verloor ik geen plekken met de start en in bocht 4 kon ik weer een plaatsje op schuiven. Na 2 rondes verloren we de aansluiting met 2 snelle KTM's voor ons. Het werd een groepje van 5 man waaronder ook Sasha uit de R3 cup. We wisselde veel van positie en ik bleef rustig en besloot een plannetje te maken voor de laatste ronde. In de laatste ronde zat Sasha achter me en 3 IDM rijders voor me. Ik remde 1 IDM rijder uit in bocht 2 waardoor ik een goede slipstream had het lange rechte stuk op. Ik kon sterk aanremmen voor bocht 4 en verloor geen plaats. In bocht 5 ging een IDM rijder onder uit en ik had een klein gaatje naar de rijder voor me. Ik kon dit in 2 bochten dicht rijden en pakte een kleine slipstream op het kleine rechte stukje. In de Sachs curve kon ik de rijder voor me uitremmen en reed een sterke laatste sector waardoor ik als winnaar over de finish kwam. 


Het team heeft echt een top prestatie geleverd om de motor nog klaar te krijgen na race 1. Deze was echt heel erg kapot. Om na zo'n crash terug te komen naar P1 in race 2 was erg knap en dit was een goede afsluiting van het seizoen. 

Ik wil het team hier ook echt heel erg voor bedanken. Ook alle sponsor voor het mogelijk maken ! 


Niek #55

Volg ons op social media!

Contact

Stichting Bakkers Race-support
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KvK-nummer: 71046895

Copyright © Niek van den Broek Racing | Website gerealiseerd door: Van Laarhoven Websites